Kariera - artykuły

Szukasz pracy? Te wzory CV Cię zainspirują

Dział: kariera - pracaikariera.pl

Szukasz pracy? Dobrze, że tu zajrzałeś! W poniższym tekście znajdziesz dużo przykładów ciekawych wzorów CV, które Cię zainspirują do tego, aby stworzyć własne w pełni profesjonalne Curriculum vitae.

Wśród osób, które szukają pracy, wiele jest takich, które chciałyby pobrać gotowy wzór CV i nic przy nim nie zmieniać, poza oczywiście wpisaniem swoich danych osobowych. Jak myślicie, czy jest to dobry sposób, żeby zostawić pracodawcy dokumenty aplikacyjne, które będą się wyróżniały? Tak nie jest. Skutek złożenia takiego CV będzie z pewnością odwrotny od oczekiwanego. Pracodawca nie zainteresuje się dokumentem, który będzie kopią wzoru krążącego w sieci. Jeśli tak zrobisz, to możesz na sto procent być pewnym, że Twoje CV wyląduje w niszczarce.

Zobacz też 5 najczęściej popełnianych błędów w CV

Jak napisać dobre CV, tak, aby przyciągnęło uwagę osoby zajmującej się rekrutacją?

W pierwszej kolejności musisz zadbać o to, aby dokument był odpowiedzią na to, czego oczekuje pracodawca. Swoje CV możesz napisać w kilku układach.

Pierwszy z nich to układ chronologiczny. W tak skonstruowanym CV informacje o swoim wykształceniu zamieszczasz w odwróconym układzie chronologicznym, czyli od ostatnio ukończonej uczelni. W ten sam sposób przedstawia się przebieg pracy zawodowej. Ten układ jest bardzo często stosowany w wysyłanych Curriculum vitae.

Zalety CV chronologicznego

  • Duża popularność

  • Możliwość podkreślenia swojego doświadczenia zawodowego oraz płynnie przebiegającej ścieżki awansu

  • Prosty format

  • Dobra czytelność i przejrzystość

Wady CV chronologicznego

  • Niekorzystny dla osób z małym doświadczeniem. Pokazuje braki w doświadczeniu zawodowym

  • Na pierwszy rzut oka widać przerwy w pracy zawodowej

  • Uwidacznia się w nim doświadczenie zawodowe, które nie ma związku ze stanowiskiem, na jakie się aplikuje

  • Bardzo łatwo jest domyślić się, jaki jest wiek kandydata

W dobrze napisanym CV chronologicznym powinny znaleźć się takie elementy jak: dane personalne, doświadczenie zawodowe, wykształcenie, zdobyte certyfikaty i uprawnienia, zainteresowania, informacje dodatkowe, zgoda na przetwarzanie danych osobowych.

Kolejny układ CV nosi nazwę "funkcjonalny". Jak sama nazwa wskazuje będzie to dokument w swojej treści nawiązujący do funkcji, jakie pełnił. W takim CV pokazujesz, jakie masz umiejętności. Układ dokumentu sprawia, że możesz je wyróżnić tak, aby zwracały uwagę pracodawcy.

Zalety CV funkcjonalnego

  • Dobry układ dla tych, którzy posiadają bardzo "poszarpaną" historię zatrudnienia, nie układającą się w logiczną całość

  • Idealny dla osób, które nie posiadają dużego doświadczenia zawodowego, natomiast mogą pochwalić się kwalifikacjami na dane stanowisko

  • Dobrze przedstawi informacje w sytuacji, kiedy wykonujesz wolny zawód

Wady CV funkcjonalnego

  • Mało popularne

  • Jego napisanie wymaga odpowiedniej wiedzy

Ten układ CV jest odpowiedni, jeśli chcesz zmienić pracę i pracować w zupełnie innej branży niż dotychczas. W odpowiednio stworzonym CV będziesz także w stanie przedstawić swoją wszechstronność.

Wyróżnić można jeszcze takie układy CV jak: kreatywne, mieszane, celowe. Układ dokumentu powinien być dobrany do branży, w jakiej ubiegasz się o stanowisko. Kreatywny przykład CV będzie odpowiedni dla grafika, specjalisty od marketingu, natomiast zupełnie nie sprawdzi się w przypadku ubiegania się o stanowisko księgowego.

Słowa kluczowe

Kluczowe słowa to bardzo ważny element dokumentu. Jak znaleźć słowa klucze odpowiednie dla danego stanowiska? Do tego nie trzeba mieć szczególnych umiejętności, wystarczy przejrzeć oferty pracy z podobnym lub tym samym stanowiskiem, na jakie się ubiegasz. Następnie odszukać w nich najczęściej powtarzające się słowa. Słowa klucze zawężają kryteria poszukiwania. Ten sposób wyszukiwania wykorzystywany jest bardzo często przez duże firmy, gdzie stosuje się specjalne oprogramowanie wyłapujące słowa kluczowe.

Tak więc nawet jeśli będziesz bardzo dobrym specjalistą, a w swoim Curriculum vitae nie umieścisz słów kluczowych, to może się okazać, że Twoje dokumenty pozostaną niezauważone. Na pewno bez problemu wybierzesz właściwe słowa kluczowe, jeśli znasz język branży.

A czy Twoje CV jest jak brzytwa?

Co jeszcze zamieścić w swoim CV, aby zwrócić uwagę pracodawcy?

Tym, co może zwrócić uwagę, jest krótkie podsumowanie zawodowe. Pomimo że nazywa się podsumowaniem, to umieszcza się je na początku Curriculum vitae. Dobrze skonstruowane podsumowanie zwróci uwagę pracodawcy i da Ci przewagę nad innymi kandydatami. Podsumowanie powinno składać się z maksymalnie czterech zdań. Należy w nim jasno określić takie rzeczy jak: doświadczenie, osiągnięcia zawodowe, jakiego rodzaju pracy szukasz. Pamiętaj o tym, że nie ma uniwersalnego wzoru CV. Każdorazowo dokument powinien być zmodyfikowany i uzupełniony o informacje do konkretnego ogłoszenia o pracę.

Wzór CV dla pracownika biurowo-administracyjnego

Jeśli ubiegasz się o stanowisko pracownika biurowo-administracyjnego to Twoje CV powinno zawierać takie słowa klucze jak: organizacja spotkań i konferencji, archiwizacja i przygotowywanie dokumentów, realizowanie zadań administracyjno-biurowych, koordynacja obiegu korespondencji i dokumentacji, obsługa klienta i gości, dbałość o wizerunek firmy. Skuteczne CV na to stanowisko powinno zawierać krótkie i czytelne podsumowanie kariery. Twoja aplikacja nie powinna budzić żadnych wątpliwości rekrutera, nie będzie on raczej ich sprawdzał. Możesz się wyróżnić spośród wielu innych kandydatów ciekawie napisanym podsumowaniem zawodowym. Napisz tak swoje CV, aby pracodawca miał wrażenie, że stworzyłeś je specjalnie dla niego. W sekcji CV gdzie będziesz wpisywał swoje doświadczenia, dodaj także swoje osiągnięcia. Jeśli będziesz potrafił interesująco opisać swoje osiągnięcia, to prawdopodobnie zwrócisz uwagę pracodawcy na swoje dokumenty aplikacyjne. Pisząc o swoich osiągnięciach poszukaj takich, które w całości będą się pokrywały z tym, jakie oczekiwania ma firma wobec kandydatów. Twoje CV powinno być zwięzłe i dające się łatwo czytać.

Wzór CV dla absolwenta

Jeśli jesteś absolwentem i starasz się o swoją pierwszą pracę, to Twoja sytuacja jest nieco inna. Małe doświadczenie nie jest problemem, nadal możesz zaciekawić rekrutera swoim CV. Na samym początku dokumentu umieść swój cel zawodowy, ta pozycja skutecznie wyróżni Cię spośród innych kandydatów. W tym miejscu opisz, jakie zdobyłeś praktyki, jakie są Twoje osiągnięcia w wolontariacie, lub podczas praktyk zawodowych. Napisz także, jaka praca Cię interesuje - opis stanowiska. Każdorazowo Twój opis powinien się różnić i być przygotowany pod kątem wymagań konkretnego pracodawcy. Co pod opisem? W przypadku, kiedy nie możesz wykazać się doświadczeniem zawodowym, napisz o swoich praktykach zawodowych i stażach. Informacje o tych osiągnięciach opisz pod celami zawodowymi. Jeśli pracowałeś dorywczo, a Twoje obowiązki pokrywały się z tymi, których wymaga pracodawca, napisz o tym w swoim CV. Koniecznie umieść informacje o swoich sukcesach. Zamiast skupiać się na obowiązkach, jakie wykonywałeś, opisz swoje osiągnięcia. Wybierz te osiągnięcia, które mogą być interesujące z punktu widzenia rekrutera. Pisz prostym językiem, zadbaj o przejrzystość swojego CV. Poszukaj ciekawych wzorów Curriculum vitae, niech będą dla Ciebie inspiracją do tego, aby stworzyć własne.


data ostatniej modyfikacji: 2017-09-10 09:31:29
Komentarze
Ostatnie:
19.10.2017 12:38
Dodał(a): ~ja123
(IP: 95.108.43.*)
naprawdę jest dużo możliwości, żeby cv było nowoczesne i się wyróżniało, a o to przecież chodzi, jak się szuka pracy, żeby się wyróżnić. ale wiadomo, wszystko z głową. O nowoczesnych trendach w cv: http://blog.impel.pl/nowoczesne-trendy-w-cv-jak-je-wykorzystac-2/

Nauka języka za granicą
boks_2015_uniwersalny.jpg

Przegląd uczelni
w Polsce
UG_220_ok.jpg

Polskie uczelnie w obrazach
miniatura
miniatura
miniatura wydział Wzornictwa, autor: Łukasz Grabarz